dutch cuisine

Als kader voor alles wat er in de World Food Week plaatsvindt, hanteren we het Dutch Cuisine Manifest. Dit manifest is gebaseerd op de 5 principes van SVH Meesterkok Albert Kooy, F&B Director van het Stenden Hotel in Leeuwarden. In dit manifest staan de vijf uitgangspunten van Dutch Cuisine centraal: meer plantaardig/minder dierlijk, groenten van het seizoen, van lokaal, vers en zonder kunstmatige toevoegingen. Daarnaast speelt het terugdringen van voedselverspilling een belangrijke rol. Dutch Cuisine is een beweging die de Nederlandse keuken en eetcultuur promoot en aan zoveel mogelijk mensen wil laten zien hoe creatief, gevarieerd en seizoensgebonden de Nederlandse keuken is. 

De beweging hecht er veel waarde aan om goed te zijn voor mens, dier en milieu via eerlijke en veelzijdige gerechten op het bordInmiddels krijgt Dutch Cuisine krijgt steeds meer bekendheid en navolging. Op dit moment zijn er drie Dutch Cuisine koksopleidingen waaronder die van de ROC Friese Poort in Sneek. Ook de gemeente Leeuwarden heeft Dutch Cuisine omarmd en de uitgangspunten uit het manifest als rode draad opgenomen in hun Voedselvisie 2019. 

Dutch Cuisine manifest

 Het Dutch Cuisine manifest bestaat uit 5 principes:

1. Cultuur. 
Het gerecht vertelt waar en in welk seizoen we ons bevinden.

Dutch Cuisine wil de Nederlandse eetcultuur bevorderen. Onze eetcultuur kenmerkt zich door een grote variëteit aan streekproducten en seizoensgerechten. Daar zijn we redelijk uniek in. In de basis bepaalt de natuur ons menu. Het gerecht op ons bord moet vertellen waar in Nederland en in welk seizoen we ons bevinden.

2. Gezond
Goed voor ons en onze aarde

We koken en eten gezond en gevarieerd. We gebruiken meer plantaardige producten en minder vlees en vis. Een gezond eetpatroon geeft een goed gevoel; goed voor lichaam, geest en de aarde!

3. Natuur
Eerlijk en veelzijdig eten van wat de natuur ons biedt.

De biodiversiteit van de natuur geeft aan wat er voorhanden is. Eerlijk en veelzijdig eten van wat het land en de zee ons in de seizoenen aan natuurlijke producten biedt, zonder kunstmatige toevoegingen. We zijn creatief om een gehad product toe te passen en niet alleen de meest voro de hand liggende delen. Van kop tot staart, zonder verspilling.

Het streven van Dutch Cuisine
Gebruik van wat de natuur ons biedt, geen gebruik van kunstmatige toevoegingen, werken van kop tot start en no waste.

4. Kwaliteit
We kopen, koken en eten bewust

We herkennen kwaliteit en smaak! We kopen, koken en eten bewust. We hebben respect voor het ingrediënt, de herkomst, de producent en de mensen die er op deze wijze mee omgaan. We kopen daarom niet allen op prijs, maar letten ook op kwaliteit. We investeren in gezonden producten, gezond eten en de kennis daarover.

Het streven van Dutch Cuisine
Het gebruik van eerlijke kwaliteitsproducten; waar mogelijk biologisch, fairtrade, diervriendelijke, puur, vers en regionaal of lokaal geproduceerd.

5. Waarde
We werken aan resultaten voor morgen

We creëren waarde als resultaat van de vorige vier principes, met alleen maar winst: we eten en leven gezonder, we laten de aarde beter achter, we verspillen minder, we gunnen de producent een eerlijke prijs en we zorgen voor meer dierenwelzijn.

Om actief aandacht te geven aan de ‘verduurzaming’ of ‘vergroening’ van de menukaart in de Nederlandse horeca werkt Dutch Cuisine werkt samen met Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Zo stellen Dutch Cuisine en KHN in 2019 voor elk seizoen een nieuw impact menu beschikbaar aan de Nederlandse horeca. Deze impact menu’s vormen de campagne ‘Samen hebben we impact’ en zijn zo samengesteld dat ze klimaatvriendelijk zijn en met minder impact op het milieu kunnen worden geserveerd. Met deze menu’s willen Dutch Cuisine en KHN horecaondernemers en hun koks inspireren, zodat we gezamenlijk kunnen werken aan een duurzamere horeca.

Dutch Cuisine wil als beweging een zo groot mogelijk publiek bereiken. Daarvoor hebben ze jou als chef nodig om Dutch Cuisine te omarmen en uit te dragen naar jouw gasten door met groenten te koken en voor jezelf een beter rendement te realiseren. Laten we samenwerken om zoveel mogelijk mensen de Nederlandse keuken te laten proeven en ervaren. Sta jij achter de doelstelling van Dutch Cuisine, ben je trots op de Nederlandse keuken en wil je die uitdragen naar jouw gasten door één Dutch Cuisine menu op he kaart te plaatsen? Word dan vriend van Dutch Cuisine: http://dutch-cuisine.nl/doe-mee/

Horeca inspiratie dag Sneek 17 september
Op 17 september is er voor horeca leermeesters en ondernemers in Lokaal 55 in Sneek de inspiratie dag ‘Wij maken impact!’ van 14 – 17 uur. Op het programma staan een aantal keuzeworkshops met onder andere: Beestachtige groenten (Albert kooy), Fermenteren kun je leren (Christiaan Verweij). Creatief met groenten (Jeroen van Ooijen, Gastronomixs), Zilte groenten van het wad (Marten Haga, rest, Zuiver in Joure), Peulvruchten en meer (Henk Zuidema, Waldfarming). 

X